Titta i vår FAQ
Om du letar efter en förklaring av ett specifikt ord kan du hitta det i vår ordlista
Vad är gamification?
Gamification är inte ett spel. Det är tillämpningen av speldesign och spelmekanik i sammanhang som inte är spel. Det handlar om att ta det som är roligt med spel och tillämpa det på situationer som kanske inte är så roliga.
Vad kan gamification användas till?
Ett sammanhang som inte är ett spel innebär att man kan gamifiera nästan vad som helst - lärande, marknadsföring, shopping, företagsutbildning, finansiella tjänster och så vidare.
Faktum är att många framgångsrika digitala produkter använder sig av spelifiering och "saftig design" i någon form för att behålla användarna och uppmuntra till olika beteenden. Sociala medier ligger i framkant, men även digitala hjälpmedel för inlärning, utbildning och ekonomi.
Är det som ett spel?
Ja och nej. "Spel"-aspekten i begreppet kan få en att tro att för att gamifiera något måste det göras till "ett spel". Men för det mesta är det ändå ett erkännande av att spel alltid har haft en mer användarfokuserad utformning där man kommer ihåg att användarna i systemet har sin egen vilja och sina egna önskemål och därför behöver en anledning att engagera sig.
Varför behöver jag gamification?
Uppmärksamhet är en bristvara och du måste verkligen engagera användarna så att de har "råd" att använda sin dyrbara uppmärksamhet på din digitala produkt. Engagerade användare kommer tillbaka oftare, spenderar mer (eller är mer produktiva) och marknadsför själva din produkt - vilket i sin tur lockar fler nya användare.
Har er plattform ett namn?
Vår plattform heter GWEN, som står för Gamify the World Engine
Hur kan engagemang öka min omsättning?
Engagemang och beteende är kopplade till en persons intresse och uppmärksamhet. Ju mer tid en person ägnar åt en produkt, desto mer investerad är han eller hon i produkten - och desto mer uppmärksamhet kommer han eller hon att ägna den över tiden.
Detta ger inte bara fler möjligheter till monetarisering, i form av annonser eller betalningar, utan ökar också varumärkeskännedom och lojalitet. Ditt företags framgång eller misslyckande kan bokstavligen bero på det.
Kan gamification öka retention?
Ja! Gamification bidrar till att öka engagemanget i ditt företag eller produkt. Engagerade användare, kunder och anställda tenderar att alla stanna kvar längre tidsperioder.
Kan gamification bli en bättre väg för framtidens kundklubbar och kundlojalitet?
Många företag säger att de vill förbättra kundlojaliteten och säger att de vill ha gamification, men det visar sig ofta att de ser framför sig ett spel i sin kundklubb eller i sitt lojalitetsprogram. De tänker sig vanligtvis ett enkelt spel av typen skjut ankor, burkar eller varmkorvar för att få poäng. läs mer här
Hänger gamification och engagemang ihop?
Vår uppmärksamhet har alltid varit begränsad, värdefull och efterfrågad. I dag har den teknologiska utvecklingen gjort en överväldigande mängd information tillgänglig, strategiskt inriktad på att fånga vår uppmärksamhet. Läs mer här
Kan gamification öka engagemanget på arbetsplatsen?
Lågt engagemang riskerar att skada arbetsplatsen och verksamheten - så här löser vi det! Läs mer här
Kan gamification skapa dopamin i hjärnan?
Genom gamification är det enkelt att skapa och visa upp tydliga och realistiska mål som är lätta att uppnå. Genom att uppnå dem belönas hjärnan med dopamin, vilket gör att man känner sig duktig och mer motiverad. Motivationen uppmanar en att fortsätta utmana sig själv och öka sina förmågor. Läs mer här
Hittade du inte svaret du letade efter?
Vi är säkra på att vi kan hitta en lösning för det!
Lär dig mer om gamification
Utforska
Ta reda på vilka olika sätt vi kan förbättra din digitala produkt eller community med vår gamification-plattform.
Varför Insert Coin?
Upplev högre användarupplevelse och daglig retention med vår gamification-plattform GWEN.
Kundcase
Ta reda på vad som gör våra kunder så nöjda med att använda vår plattform och få sina digitala produkter och communityn spelifierade!